Česko v čele růstu prodeje elektromobilů, podíl na trhu však zůstává pod průměrem

Autor:

Foto: Electric Drive. Zdroj: Centrum dopravního výzkumu (CDV)

V České republice došlo v období leden až květen 2025 k meziročnímu nárůstu registrací nových bateriových elektrických vozidel (BEV) o 111,7 %, což představuje vůbec nejvyšší tempo růstu v rámci celé Evropské unie. Zatímco průměrný růst napříč členskými státy činil 26,1 %, český trh s bateriovými elektromobily tak vykazuje mimořádnou dynamiku. Přesto zůstává podíl BEVs na celkových registracích v Česku relativně nízký – 5,5 %, což zemi řadí na 19. místo mezi 27 členskými státy EU. V absolutních číslech bylo v Česku za dané období registrováno 5 552 BEVs, zatímco v celé EU šlo o 701 089 vozidel, s průměrným podílem 15,4 %. Vyplývá to z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

V období od ledna do května 2025 bylo v zemích Evropské unie registrováno celkem 4 566 970 nových osobních vozidel, což představuje meziroční pokles o 0,6 %. Hlavní evropské trhy zaznamenaly útlum – ve Francii pokles činil 8,2 %, v Německu 2,4 % a v Itálii 0,5 %. Naproti tomu Španělsko vykázalo výrazný růst registrací (+13,6 %). Česká republika se zařadila mezi země s pozitivním trendem, když počet registrací vzrostl meziročně o 3,7 %.

Z hlediska pohonných jednotek zůstávají v EU nejčastější volbou zákazníků hybridní vozidla bez možnosti externího dobíjení, která tvořila 35,1 % nových registrací (+19,8 % meziročně). Druhou příčku obsadila benzinová vozidla s podílem 28,6 %, avšak s výrazným poklesem (-20,2 %), zatímco bateriové elektromobily se s 15,4% podílem staly třetí nejpreferovanější volbou. Naopak dieselová vozidla nadále ztrácela – s podílem 9,5 % zaznamenala meziroční pokles o 26,6 %. Plug-in hybridní vozy představovaly 8,2 % registrací (+15,0 %).

V absolutních číslech přibylo v zemích EU za pět měsíců celkem 145 074 nových bateriových elektromobilů oproti stejnému období loňského roku. Nárůst zaznamenaly tři ze čtyř největších trhů v EU, které představují 62 % všech registrací bateriových elektromobilů: Německo (+43,2 %), Belgie (+26,7 %) a Nizozemsko (+6,7 %). Naproti tomu Francie zaznamenala pokles o 7,1 %.

Česká republika v kontextu elektromobility výrazně postoupila – s 5 552 nově registrovanými bateriovými elektromobily dosáhla meziročního růstu 111,7 %, což představuje nejvyšší tempo růstu v celé EU. Přesto zůstává jejich podíl na celkových registracích stále relativně nízký (5,5 %), což řadí Česko na 19. místo mezi členskými státy. Vyšší podíl ze zemí V4 zaznamenalo například Maďarsko (7,2 %), nižší pak Polsko (4,4 %) a Slovensko (4,2 %). Nejvyšší penetrace bateriových elektromobilů byla evidována v Dánsku (63,9 %), následovaném Nizozemskem (35,0 %) a Finskem (34,3 %).

Podle ředitele Centra dopravního výzkumu (CDV) Jindřicha Friče stojí za letošním výrazným růstem registrací elektromobilů v Česku kombinace několika faktorů. „Klíčovou roli sehrál loňský dotační program pro firmy, jehož efekty se do registrací promítly se zpožděním. Meziroční nárůst navíc umocňuje skutečnost, že Česko dlouhodobě vychází z nízkého výchozího základu. K vyšším číslům přispívá také širší nabídka cenově dostupnějších modelů a stále silnější tlak na snižování emisí ve firemních flotilách. V neposlední řadě je růst podpořen zlepšující se dostupností veřejné dobíjecí infrastruktury,“ vysvětluje Frič.

Doplňuje, že od ledna do května 2025 bylo nejčastěji registrovaným bateriovým elektromobilem v Česku SUV Škoda Elroq (1 209 registrací), následované modely Škoda Enyaq (850) a Tesla Model Y (607). „Aktuálně je na tuzemských silnicích provozováno přes 46 tisíc osobních bateriových elektromobilů kategorie M1, které mají k dispozici více než 6 tisíc veřejně přístupných dobíjecích bodů,“ uzavírá ředitel CDV.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY