Italská vláda schválila nový balík finančních pobídek v celkové hodnotě přibližně 600 milionů eur určený k podpoře prodeje elektromobilů. Financování bude zajištěno z evropských fondů obnovy, jejichž cílem je pomoci členským státům modernizovat ekonomiku po pandemii COVID-19. Jednotlivci budou moci získat příspěvek až do výše 10 000 eur, malé podniky až 20 000 eur. Podmínkou však bude „sešrotování“ staršího vozu se spalovacím motorem, vyrobeného před rokem 2015.
Program počítá s tím, že jednotlivci budou moci získat příspěvek až 10 000 eur, zatímco malé podniky budou oprávněny žádat o podporu až do výše 20 000 eur. Dotace však mohou pokrýt maximálně 30 procent celkových nákladů na koupi nového elektromobilu a vztahují se jak na osobní, tak na lehká užitková vozidla. Existuje však jedna důležitá podmínka – zájemce musí nechat „sešrotovat“ starší automobil se spalovacím motorem, který splňuje emisní normu Euro 5 nebo nižší a byl vyroben nejpozději v roce 2015. Ministerstvo životního prostředí a energetiky zdůraznilo, že podpora bude prioritně zaměřena na obyvatele větších městských aglomerací, kde je dlouhodobě vysoká úroveň znečištění ovzduší.
Itálie v posledních letech zaostává za průměrem Evropské unie v podílu elektrických vozidel na celkovém prodeji nových aut – a to i přes několik „vln“ dotací, které měly zvýšit zájem o elektromobily. V červnu tohoto roku tvořily bateriové elektromobily jen přibližně šest procent nově registrovaných vozidel, zatímco průměr EU se pohybuje kolem 15 procent. Zaostávání je připisováno několika faktorům, včetně vyšší pořizovací ceny elektromobilů, nedostatečné nabíjecí infrastruktury a obav spotřebitelů z omezeného dojezdu.
Itálie nepoprvé zavádí dotace na nákup elektrických aut. Už v roce 2010 byla nabízena podpora pro hybridní a elektrická vozidla. V roce 2019 byl spuštěn program známý jako „Ecobonus“, který poskytoval příspěvky na nákup nízkoemisních vozů a zároveň zavedl tzv. „ecotax“ – poplatek pro kupující vozidel s vysokými emisemi CO₂.
Během pandemie COVID-19 byl program rozšířen a dotace zvýšeny, aby se podpořil automobilový trh postižený ekonomickým poklesem. V roce 2022 však čerpání stimulů zastavilo rozpočtové omezení a vnitropolitické spory. Následně zájem o elektromobily v Itálii výrazně poklesl. Aktuálně schválený balík dotací představuje návrat k aktivnější podpoře elektromobility a zároveň reakci na obavy, že bez silné státní stimulace Itálie nestihne tempo transformace, které stanovila Evropská unie. Vláda očekává, že tento program povzbudí nejen domácí spotřebitele, ale také výrobce automobilů k rychlejšímu uvádění nových elektrických modelů na trh.
Předpokládá se rovněž, že nový mechanismus podpory může přispět k rozšíření sítě nabíjecích stanic, protože vyšší počet elektromobilů vytvoří tlak na rozvoj infrastruktury – další oblast, ve které Itálie v Evropě zaostává.