Kolik prodělá první majitel na luxusním elektromobilu? Ztráty jsou děsivé

Autor:

Foto: Porsche. Zdroj: Automotive Equity Management, ADAC

U luxusních a drahých aut byla ztráta hodnoty vždy nejvyšší. S tím každý kupující počítal. Jenže v případě luxusních elektromobilů se situace dostává do extrému a i movití zákazníci začínají ztrácet chuť. Nicméně, pro zájemce o ojeté elektrické vozy právě nastávají zlaté časy.

Víte, co je na vlastnictví auta nejdražší? Není to palivo, servis ani pojištění. Největší položkou je amortizace, tedy pokles hodnoty s přibývajícím věkem a kilometry. Jinými slovy – rozdíl mezi tím, za kolik auto koupíte, a částkou, za kterou ho později prodáte. Největší absolutní ztráty se tradičně pojily s luxusními vozy. Bohatí zákazníci to brali jako daň za to, že chtějí nové auto. Jenže s nástupem luxusních elektromobilů vystřelila amortizace do závratných výšin.

Amortizace se zrychluje

Není to nic nového. Už před dvěma lety potvrdil Fintan Knight, generální ředitel společnosti Automotive Equity Management, že rozdíl v zůstatkové hodnotě elektromobilů oproti srovnatelným vozům se spalovacím motorem činí asi 10 až 12 procent. V USA se průměrné nové auto během prvních tří let znehodnotí zhruba o 28 %, ale u elektromobilů až o 41 %. Ať už analytici používají jakékoli metriky, výsledek je stejný – amortizace vychází vždy v neprospěch elektrických aut.

Ve Velké Británii se dvouleté elektromobily odepisují 1,9× rychleji než vozy na benzin či naftu. Podle analytické agentury DAT si tříleté elektromobily udrží přibližně 60 % původní ceny, zatímco benzinové vozy téměř 70 % a diesely kolem 67 %. Hodnota ojetých benzinových aut je tedy asi o 23 % vyšší než u elektromobilů. A propad elektrických vozů se dokonce dále prohlubuje.

Zvlášť bolestivé je to pro první majitele luxusních modelů. Přesvědčili se o tom například majitelé elektrického Porsche Taycan, které po uvedení vyvolalo obrovský zájem, ale dnes ho v bazarech pořídíte za méně než polovinu původní ceny.

Pět příkladů – a také několik tipů

Potvrzuje to i průzkum německého Auto Bildu, který zveřejnil pět elektromobilů s opravdu děsivou amortizací. Začněme pětimetrovým korejským sedanem Genesis G80 Electrified – ten se dnes z druhé ruky prodává v průměru za 38 000 eur, takže první majitel přišel o 53 % hodnoty.

Čínskou „Teslu“ Nio ET7 můžete mít po dvou letech už za 32 000 eur, což znamená ztrátu 54 %. Ještě hůř je na tom Mercedes-Benz EQE SUV – jeho ojetá cena se pohybuje kolem 55 000 eur, přičemž nový stál přes 100 000 eur. To znamená propad hodnoty o 50 %.

Elektrické SUV BMW iX dnes pořídíte z druhé ruky asi za 53 000 eur – lákavé pro kupujícího, ale bolestné pro prvního majitele, který přišel o 55 % investice. A na vrcholu tohoto negativního žebříčku stojí opět Porsche Taycan. To si sice drží bazarovou cenu od 72 000 eur, ale prvního majitele připravilo po pár letech o 70 % hodnoty.

Co z toho plyne? Zatímco majitelé nových elektromobilů čelí obrovským ztrátám, pro kupce ojetých elektrických aut přichází ideální období. Těchto pět příkladů lze brát i jako doporučení, jak se dostat k prémiovému elektromobilu za rozumné peníze. Většina z těchto ojetin je stará jen dva až tři roky, má relativně nízký nájezd a stále platnou záruku na baterii – tedy ještě spoustu let použitelnosti před sebou.

Co tlačí ceny dolů?

Proč ale dochází k tak drastickému poklesu hodnoty? Jedním z důvodů jsou vládní pobídky, které uměle snižovaly ceny nových elektromobilů – a sekundární trh na to musel reagovat. Dalším faktorem je mimořádně rychlé morální zastarávání elektromobilů. Vývoj jde takovým tempem, že i dvou- či tříleté elektrické auto je z hlediska parametrů zastaralé – podobně jako mobilní telefon nebo počítač.

Například v roce 2020 měly elektromobily průměrný dojezd asi 330 km, dnes je to téměř 500 km. Ojeté elektromobily jsou tedy uživatelsky méně atraktivní než jejich jen o pár let mladší verze.

A pak je tu ještě baterie – klíčový faktor, který cenu ojetých elektromobilů stlačuje dolů. Tvoří přibližně 30 % hodnoty vozu, ale s věkem ztrácí kapacitu, což snižuje výkon i dojezd. Výrobci většinou garantují, že po osmi letech neklesne využitelná kapacita pod 70 % původní hodnoty, ale po uplynutí této doby přechází riziko nákladné opravy či výměny baterie na majitele. A jen málokdo je ochoten takové riziko podstoupit.

Příklady elektromobilů s velkou ztrátou hodnoty

Model Cena ojetého vozu Ztráta hodnoty
Genesis G80 Electrified od 38 000 € –53 %
Nio ET7 od 32 000 € –54 %
Mercedes-Benz EQE SUV od 55 000 € –48 %
BMW iX od 53 000 € –55 %
Porsche Taycan od 72 000 € –70 %

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY