Největší flotila vodíkových taxíků končí. Zničily ji ceny vodíku, firma přejde na elektromobily

Autor:

Foto: HYPE. Zdroj: HYPE

Společnost Hype, která v Paříži vybudovala největší flotilu vodíkových taxíků na světě, oznámila ukončení jejich provozu. Ambiciózní projekt, který vznikl v roce 2015, se totiž z ekonomického hlediska stal neudržitelným. Všechna vozidla na vodíkový pohon proto budou postupně nahrazena elektromobily s bateriovým pohonem.

Hype původně rozvíjela svou flotilu s pomocí veřejných dotací a technologické spolupráce s výrobci jako Toyota a Hyundai, kteří poskytli modely jako Toyota Mirai a Hyundai Nexo. Ve svých nejlepších časech firma provozovala více než 700 vodíkových taxíků, které tankovaly na deseti vodíkových stanicích rozmístěných v oblasti Île-de-France. Původní plán počítal s tím, že do roku 2024 vzroste počet stanic na 25 a vozový park přesáhne 10 000 aut. To se ale nepodařilo.

Hlavním důvodem konce vodíkové éry jsou vysoké náklady na palivo. Jak uvedl výkonný ředitel Hype Mathieu Gardies pro francouzský deník Le Monde, cena vodíku se za poslední tři roky více než zdvojnásobila — z přibližně 12 €/kg bez DPH v roce 2021 na zhruba 25 €/kg v letech 2024–2025. Podle Gardiese za to může především monopolní postavení velkých hráčů na trhu, jako jsou TotalEnergies a Air Liquide, kteří využili svého postavení a určovali tržní cenu bez jakékoliv konkurence.

Dalším faktorem, který přispěl k rozhodnutí skončit s vodíkovým pohonem, je úbytek veřejné podpory. Mnohé dotace z francouzského národního plánu obnovy a z fondů Evropské unie, které měly podpořit ekologickou dopravu, byly v posledních letech výrazně omezeny nebo přesměrovány jinam.

Hype proto oznámila, že se nyní bude soustředit výhradně na elektromobily s bateriovým pohonem. Ve spolupráci s francouzskou firmou Electra, která se specializuje na budování sítě rychlonabíjecích stanic, plánuje vybudovat vlastní infrastrukturu dostupnou výhradně pro svá vozidla. Zároveň probíhá výběr nových dodavatelů aut, kteří nabídnou modely s dostatečným dojezdem a kompatibilitou s plánovanou nabíjecí sítí.

Rozhodnutí Hype ale neznamená definitivní odmítnutí vodíkové technologie jako takové. Spíše upozorňuje na její současná omezení. Ačkoli vodíková auta mají výhodu v rychlém „tankování“ a vyšším dojezdu než mnohé elektromobily, jejich hlavními slabinami zůstává řídká síť plnicích stanic a extrémně vysoké výrobní a distribuční náklady.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY