Poruchy se nevyhýbají ani elektromobilům. Které jsou nespolehlivé?

Autor:

Foto: Electric Drive. Zdroj: TÜV Report

Stanice německých technických kontrol se stále častěji setkávají s elektrickými auty. Výsledky však nepotvrzují jejich nadprůměrnou spolehlivost a v některých případech patří dokonce k nejhorším ve své věkové kategorii.

Statistiky stanic německých technických kontrol, tzv. TÜV Reporty, patří mezi nejobjektivnější zdroje údajů o spolehlivosti aut. Jde o cenné informace pro zájemce o nová i ojetá vozidla. Na druhou stranu je třeba dodat, že při kontrolách se berou v úvahu pouze zákonem stanovená kritéria a zohledňuje se věk, nikoli počet najetých kilometrů, avšak miliony prověřených automobilů dodávají výsledkům dostatečnou relevanci.

Obecně panuje názor, že elektromobily jsou spolehlivější než vozy se spalovacími motory, protože mají méně pohyblivých součástek, které se přirozeně opotřebovávají, a logicky postrádají mnoho složitých dílů a systémů spojených se spalováním fosilních paliv, jako jsou filtry pevných částic, EGR ventily nebo výfukové potrubí.

Provoz elektromobilů je však odlišný a i ony vyžadují údržbu. Při technických kontrolách odhalili technici nejvíce nedostatků u brzd, které jsou u elektrických aut méně využívané kvůli častému rekuperačnímu brzdění a zároveň se při jejich aktivaci musejí vyrovnat s mnohem vyšší hmotností než u spalovacích vozů. Výsledkem je častá koroze a výrazné opotřebení brzdových kotoučů i destiček. S vysokou hmotností souvisí také opotřebení podvozkových dílů, zejména tlumičů, pružin a ramen zavěšení kol.

TÜV Reporty obsahují údaje o několika elektromobilech, jejichž výsledky se výrazně liší – některé jsou poruchovější i ve srovnání s celkovým průměrem v dané věkové kategorii. Jako spolehlivější, tedy ty, které zaznamenaly méně poruch než průměr, se ukázaly Volkswagen e-Golf, Mini Cooper SE, Hyundai Kona Electric, Volkswagen ID.3 a Volkswagen ID.4 a ID.5.

Na opačném konci skončily Peugeot e-208, Volkswagen e-Up, Opel Corsa-e, Renault Zoe a Tesla Model 3. U Tesly je třeba zdůraznit, že prověřené vozy měly nejvyšší průměrný nájezd kilometrů, ale v podstatě nová auta do tří let věku už vykazovala poruchovost 14,2 %, což je nejhorší výsledek ze všech modelů bez ohledu na typ pohonu. Toto zjištění je proto dobrou výstrahou pro zájemce o ojetý elektromobil, aby si před koupí důkladně ověřili technický stav vozu, protože i relativně nové kusy mohou na technické kontrole propadnout.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY