Co se stane, když sériový elektromobil Škoda Enyaq RS svěříte do dílen Škoda Motorsport, jsme zjistili již minulý rok. Nyní však přišel čas na upgrade. A netýká se jen vzhledu. Jak novinku hodnotí rally jezdec?
Škoda Enyaq RS Race ukazuje, že i koncepční vůz může projít vylepšením. Po vzoru nového vozu Škoda Enyaq Coupé RS si soutěžní speciál přisvojuje designový jazyk Modern Solid a přidává k němu řadu dalších úprav. Konstruktéři Škoda Motorsport se rozhodli projekt posunout na vyšší úroveň, zužitkovali zkušenosti získané s loňským vozem a učinili další důležitý krok k rozvoji elektrifikovaného motorsportu a udržitelné budoucnosti.
„Myslím, že elektromobily obecně mají budoucnost. A z pohledu závodních vozů nabízí elektrický pohon spoustu benefitů, které jako jezdec využijete. Je to třeba velké množství točivého momentu a okamžitá reakce na akcelerátor,“ poukazuje na výhody Emil Lindholm, pilot soutěžního vozu Škoda Fabia RS Rally2 a světový šampion kategorie WRC2 z roku 2022.
Oproti svému předchůdci má nový Enyaq RS Race optimalizovanou přední část po vzoru sériového základu a dostal také „válečné“ zbarvení ve formě korporátních barev Škoda Auto. Pro soutěžní vůz je důležité také odlehčování. Nové materiály a pečlivá „odtučňovací kúra“ pomohly koncepčnímu vozu ušetřit 316 kilogramů oproti sériovému modelu, a to i přes přidané bezpečnostní prvky, jako je bezpečnostní rám nebo speciální ližiny pro ochranu podvozkových dílů.
Na konceptu Enyaq RS Race najdete celkem 16 komponentů z udržitelných materiálů. Jedním z nich je výztužná tkanina ampliTex, vyrobená z obnovitelných lněných vláken pěstovaných v Evropě. Materiál může být různě tvarován a zachovává si vysokou pevnost a nízkou hmotnost. Je to ekologičtější alternativa uhlíkových vláken, jejichž výroba probíhá při vysokých teplotách a emituje velké množství CO2. Rovněž ze lnu je vyroben materiál powerRibs, který například vyztužuje tenkostěnné panely karoserie. Tyto odlehčené díly najdete v interiéru i na karoserii, včetně nárazníků, blatníků, bočního panelu, střechy a zadního křídla.
Odlehčený a vyztužený koncepční vůz dostal také řádnou závodní výstroj. Speciální sportovní tlumiče doplňují keramické brzdové kotouče, pedálová soustava z vozu Škoda Fabia RS Rally2, 20palcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami nebo samosvorné diferenciály na přední i zadní nápravě. Elektromotory o kombinovaném výkonu 250 kW (340 koní) RS Race převzal od sériového modelu Enyaq Coupé RS. Díky nízké hmotnosti se však může pochlubit akcelerací z 0 na 100 km/h za méně než pět sekund.
„Enyaq RS Race je vlastně jednoduché řídit. Je responzivní, stabilní a nechová se nepředvídatelně. Za volantem také cítíte, že má velmi nízké těžiště díky baterii umístěné v podlaze. A když máte dva motory, můžete si svobodněji hrát s rozložením výkonu mezi nápravy, což nám dává do budoucna mnoho možností,“ popisuje Emil Lindholm chování vozu.
Škoda Enyaq RS Race není jen koncepční vůz, ale skutečně funkční závodní stroj, jehož schopnosti prověřoval Emil Lindholm v rámci demonstračních jízd. Koncepční vůz bude mít navíc využití i mimo závodní tratě, protože díky použití nových technologií bude sloužit pro vývoj a testování jako pojízdná laboratoř také pro sériovou produkci.