Ford vstupuje do nové éry s elektrickou verzí svého nejprodávanějšího modelu. Nová Puma Gen-E zůstává kompaktní a zábavná, ale přidává tichý chod, nízkou spotřebu a velkorysý zavazadlový prostor, který si nezadá s většími SUV. K tomu přidává moderní technologie, chytré jízdní asistenty a povedený digitální interiér. Má tohle být nejpovedenější Puma všech dob? Vypadá to, že ano.
Na první pohled je patrné, že elektrická varianta vychází z osvědčené receptury. Zachovává si charakteristický tvar karoserie i sebevědomou siluetu, přičemž vizuálně ji odlišuje zejména přepracovaná přední část. Místo klasické masky chladiče najdeme aerodynamický panel inspirovaný větším Mustangem Mach-E, který zároveň napomáhá lepšímu proudění vzduchu a snižuje energetické nároky při jízdě.
A právě hospodaření s energií je jedním z klíčových aspektů. Nový elektromotor se může pochlubit vynikající účinností, díky níž vůz podle normy WLTP spotřebuje průměrně jen 13,1 kWh na 100 kilometrů. Ford zároveň tvrdí, že se jedná o reálnou hodnotu dosažitelnou v běžném provozu. Maximální dojezd činí až 376 kilometrů, a pokud se pohybujete především ve městě, můžete se těšit na více než 500 kilometrů bez nutnosti dobíjení.
V útrobách najdeme baterii s kapacitou 54 kWh, z toho 43 kWh je využitelných. Nabíjení u rychlonabíjecí stanice (DC 100 kW) zvládne dobít z 10 na 80 % za pouhých 23 minut. Elektromotor pohání přední kola, disponuje výkonem 123 kW (168 koní) a točivým momentem 290 Nm. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 160 km/h. Z nuly na stovku zrychlí elektrická Puma za 8 sekund a její ochota zatáčet připomíná temperamentní verzi ST. Zdá se, že i v tichém světě elektromobility si zachovala pověstnou zábavnost.
Co se týče praktičnosti, i zde Ford posouvá hranice. Díky elektrifikaci se podařilo lépe využít dostupný prostor. Klasický MegaBox byl nahrazen ještě objemnějším GigaBoxem, díky čemuž narostl zavazadlový prostor až na 574 litrů – a to bez sklopení zadních sedadel. Tato hodnota překonává i řadu větších SUV. Nechybí ani malý přední kufr (frunk) o objemu 43 litrů, ideální pro kabely a drobnosti.
Interiér působí moderně, ale zároveň zůstává uživatelsky přívětivý. Dva digitální displeje poskytují veškeré důležité informace, hlavní roli hraje nový infotainment Ford SYNC 4 s cloudovou navigací, bezdrátovým Apple CarPlay a Android Auto. Součástí výbavy je také bezdrátové nabíjení telefonu a nově navržená středová konzole s posuvnou loketní opěrkou.
Elektrická Puma sází na jednoduchost ovládání. Pod volantem najdete elektronický volič směru jízdy a k dispozici je i režim s jedním pedálem – ideální do městských kolon. Výbava zahrnuje širokou škálu asistenčních systémů, včetně adaptivního tempomatu s funkcí Stop & Go, asistenta pro jízdu v pruhu či prediktivního omezovače rychlosti. Při parkování pomáhá 360° kamerový systém.
Od verze Premium je vůz vybaven pokročilými Matrix LED světlomety, které automaticky upravují světelný kužel podle aktuálních jízdních podmínek. To přináší větší bezpečnost při jízdě v noci i na klikatých silnicích.
Ve městě působí elektrická Puma energicky a hbité reakce na plynový pedál usnadňují svižný start z křižovatky. Na dálnici už dynamika trochu polevuje – typicky pro elektromobily s jednorychlostní převodovkou, která nenabízí stejnou pružnost jako vícestupňové řešení. Přesto není problém udržovat dálniční tempo kolem 130 km/h.
Největší překvapení ale přišlo na klikatých okreskách, kde jsme měli možnost vůz otestovat. Navzdory hmotnosti přes 1,5 tuny je Puma Gen-E mimořádně agilní. Reakce na volant jsou rychlé a přesné, přední náprava drží stopu sebevědomě a auto působí i ve vyšších rychlostech vyváženě. Díky v podlaze uložené baterii je těžiště nízko, což zlepšuje chování v zatáčkách a dovoluje i svižnější tempo.
Ford opět dokazuje, že má podvozky v malíku. Ve městě je vůz tuhý, ale nikoliv nepohodlný. Se stoupající rychlostí pracuje odpružení kultivovaně a hladce. Nejvíc ale překvapí, jak zábavně a zároveň jistě se auto chová v zatáčkách – tak trochu jako by crossover zapomněl, že není sportovní hatchback.
A co spotřeba? Ford uvádí průměrných 13 kWh na 100 kilometrů, ale při poklidné jízdě se lze dostat i výrazně níže. Například při cestě z pražského Ořechu do Štěchovic jsme zaznamenali jen 9 kWh. Při svižnějším tempu ke Slapům se spotřeba zvedla na 12 kWh, což je stále vynikající výsledek. V této třídě těžko najdete efektivnější elektromobil.
Výroba Pumy Gen-E probíhá v rumunském závodě Ford Otosan v Craiově, který se specializuje na elektrifikované modely. Pohonné jednotky pochází z britského Halewoodu. Tento důraz na evropskou výrobu jen podtrhuje důležitost modelu pro zdejší trh.
Ford aktuálně nabízí Pumu Gen-E za zvýhodněnou cenu v rámci akční nabídky – s financováním Ford Credit ji lze pořídit už od 699 000 Kč včetně DPH. Navíc si ji můžete u autorizovaných prodejců zapůjčit na dva dny a sami si vyzkoušet, jak se chová v reálném provozu.