Volkswagen už přes sedm dekád vyrábí vozy, které spojují svět osobních aut a dodávek, a tak není divu, že každá nová generace Multivanu vyvolává velká očekávání. Současné provedení, které už nějakou dobu najdeme na trhu, se od svých předchůdců odklonilo víc než kdy dřív. Zachovalo prostornost a praktičnost, ale díky přechodu na platformu MQB (známou z běžných osobních modelů VW) působí spíš jako klasické auto než jako užitkový vůz. A teď do hry vstupuje i nejnovější plug-in hybridní varianta, která přidává nejen elektrický dojezd, ale také čtyřkolku.
Design, který si sedl
Styl nového Multivanu se probíral už mnohokrát, ale u testovaného kusu stojí za zmínku příplatkový lak v černé perleti. Auto v něm působí elegantně, reprezentativně a skoro až diplomaticky – bez přehnané okázalosti. Přestože jeho vzhled v době uvedení na trh rozděloval názory, dnes se ukazuje, že Volkswagen se do vkusu zákazníků trefil přesně. A v černé barvě doslova.
Kabina na úrovni osobáku
Připojení telefonu přes Apple CarPlay fungovalo okamžitě a bez zádrhelů, audio Harman Kardon se 14 reproduktory hraje parádně a dokáže naplnit celý interiér čistým zvukem. Středový dotykový displej s úhlopříčkou 10 palců sice patří spíše do průměru, zato 10,25″ digitální přístrojovka je přehledná a moderně zpracovaná. Nechybí ani až 30 barev ambientního osvětlení, což potěší všechny, kdo si potrpí na detaily.
Celkové provedení interiéru působí prémiově – kombinace dřeva a hliníkových lišt působí elegantně a útulně. Řidič tu navíc nesedí jako v dodávce, ale spíš jako v klasickém autě: volant je blíž, sklon odpovídá osobním modelům, a i když je výhled dopředu díky posazení hodně vzdušný, přesně odhadnout příď auta dá trochu práci. Nové dvojité sloupky A ale příjemně redukují mrtvé úhly.
Prostor a chytrá řešení
To hlavní ale zůstává: obrovská prostornost. Nohám se tu rozhodně nedostává místa, odkládacích přihrádek je nespočet, přístup usnadňují elektrické posuvné dveře a výhled z kabiny je excelentní.
Velkou novinkou je, že třetí řada už není lavice, ale plnohodnotná jednotlivá sedadla. Ta byla navíc odlehčena – jedno váží jen 23 kg, takže s nimi lze snadno manipulovat, třeba i jednou rukou. Posuvný kolejnicový systém funguje hladce, sedadla mohou být vyhřívaná a všude najdete USB-C konektory. Samozřejmostí je možnost otočení sedadel proti sobě a k tomu Volkswagen přidal i robustní posuvný stolek, který lze různě skládat a přesouvat po kabině. Takže ať už chcete mít cestovní kancelář nebo rodinný kroužek, Multivan vám to umožní.
Tři motory, jedna čtyřkolka
Srdcem pohonu je přeplňovaný čtyřválec 1.5 TSI (130 kW), k němuž se připojuje elektromotor v šestistupňové DSG převodovce (85 kW) a ještě jeden elektromotor na zadní nápravě. Ten zvládne krátkodobě dodat až 100 kW (běžně 60 kW), takže celé ústrojí nabídne výkon až 180 kW a pohon všech kol. Baterie má kapacitu 19,7 kWh a systém se nikdy úplně nevybije – vždy si drží rezervu, aby fungoval i jako klasický hybrid.
Na elektřinu zvládne Multivan podle výrobce až 95 kilometrů, v praxi spíš kolem 80 km. Zadní elektromotor pomáhá při rozjezdech do 65 km/h, takže ve městě působí auto svižně a tiché jízdy si užijete opravdu hodně. Na dálnici nebo okreskách se plynule přepne do hybridního režimu a změnu v chodu skoro nepoznáte. Maximální rychlost činí 200 km/h, ale nejlépe se Multivan cítí ve městě a příměstských trasách.
Komfortní podvozek a rekuperace
Podvozek s příplatkovým adaptivním odpružením DCC nabízí široké rozpětí nastavení – od pohodlného houpání až po tužší režim. I když z něj nikdy nebude sportovní stroj na okresky, na naše silnice se hodí výborně a komfort je přesně tím, co by měl takový vůz nabídnout. Brzdy mají výrazný rekuperační efekt, který si vyžaduje krátký zvyk, ale pak působí přirozeně.
Nabíjení a spotřeba
Baterii lze nabíjet střídavým proudem výkonem až 11 kW, na rychlonabíječkách pak i stejnosměrně s výkonem 40 kW – což je u plug-in hybridů spíše výjimka. Pokud máte možnost pravidelného nabíjení doma nebo v práci, dává tahle verze opravdu smysl.
Spotřeba se po týdnu ježdění ustálila kolem 7 litrů na 100 km. Palivová nádrž má sice jen 45 litrů, což znamená častější návštěvy pump, pokud nenabíjíte, ale elektrický režim v městském provozu spotřebu výrazně srazí. A značka „EL“ navíc umožňuje parkovat v modrých zónách zdarma.
Cena a výbava
Testovaný vůz s bohatou příplatkovou výbavou vyšel na 2 328 537 Kč. Obsahoval mimo jiné adaptivní podvozek DCC, vyhřívané čelní sklo, kameru pro couvání, head-up displej, systém zesílení hlasu pro komunikaci mezi řadami sedadel, elektricky nastavitelná přední sedadla, tažné zařízení, navigaci a špičkový audiosystém.
Základní verze Multivan Long Style s plug-in hybridem přitom startuje na 1 930 900 Kč, což není málo, ale působí o poznání přístupněji než plně vybavený exemplář z testu.