Společnosti Tesla a BMW podaly žaloby proti Evropské komisi, v nichž se ohrazují proti vysokým clům Evropské unie na elektromobily dovážené z Číny. Podle oficiálních záznamů byly žaloby podány k Tribunálu Evropské unie, druhému nejvyššímu soudu bloku.
Pozadí cel
Právní kroky přicházejí poté, co EU uvalila na čínské elektromobily cla ve výši až 45 % a obvinila Čínu, že nespravedlivě dotuje svůj automobilový průmysl a zaplavuje evropský trh levnými vozidly. Na elektromobily Tesla vyráběné v Šanghaji bylo uvaleno clo ve výši 7,8 %, zatímco na elektromobily BMW bylo uvaleno clo ve výši 20,7 % na jejich čínský dovoz. Odvolání v Lucemburku podaly i další čínské automobilky, včetně společností BYD, Geely a SAIC.
Reakce výrobců automobilů
Mluvčí společnosti BMW kritizoval cla s tím, že poškozují globální společnosti a mohou zpomalit zavádění elektrických vozidel v Evropě. „Vyrovnávací cla poškozují obchodní model globálně působících společností, omezují dodávky elektromobilů evropským zákazníkům a mohou dokonce bránit dekarbonizačnímu úsilí v odvětví dopravy,“ uvedl mluvčí. Společnost BMW zdůraznila, že dává přednost vyjednanému řešení, aby se zabránilo obchodnímu konfliktu.
Společnost Tesla se ke svým právním krokům veřejně nevyjádřila.
Postoj EU
Mluvčí Evropské komise Olof Gill v pondělí uvedl, že EU zůstává otevřená jednání, ale trvá na tom, že jakékoli řešení musí řešit „jasný příklad nekalé soutěže“ zjištěný během jejího šetření.
Širší důsledky
Tato právní výzva přispívá k rostoucímu napětí mezi společností Tesla, vedenou Elonem Muskem, a Evropskou unií. Musk nedávno kritizoval regulační politiku EU, včetně kontroly jeho sociální sítě X podle zákona o digitálních službách.
Pokud žaloby uspějí, mohly by zrušit nařízení, která tarify povolila, a potenciálně umožnit automobilkám požadovat náhradu ztrát.