Test Ford Puma Gen-E: městská elektrická šelma v praxi potěší efektivitou

Autor:

Foto: Electric Drive. Text: Martin Hanuš

Rok 2024 znamenal pro Ford zásadní krok směrem k elektromobilitě. Automobilka totiž ukázala tři modely, které mají tvořit základ její evropské elektrické nabídky – Explorer, Capri a nejmenší z trojice, zbrusu novou Pumu Gen-E. Ta se vyrábí v rumunském Craiově a Ford ji prezentuje jako ideální vůz pro městské prostředí. Jenže, co dnes vlastně znamená městské auto? Potřebujeme přece něco, s čím zvládneme každodenní dojíždění, víkendový výlet i neplánovanou výpravu do supermarketu. Puma Gen-E tak musela během mého týdenního testu prokázat, zda je opravdu univerzální. A rovnou prozradím, že po ujetí více než 1100 kilometrů mě tahle žlutá šelma hodně příjemně překvapila.

Vzhled a praktičnost: známé tvary, nové detaily

Při přebírání vozu u dealera jsem si mohl vedle sebe postavit klasickou Pumu se spalovacím motorem a elektrickou verzi. Rozdíly jsou na první pohled minimální – Gen-E má vepředu masku bez průduchů k chladiči, jinak jsou karoserie takřka identické. V kabině je rovněž patrná příbuznost, ale absence klasického řazení přinesla nové úložné prostory mezi řidiče a spolujezdce. Vzadu je podlaha o něco výš, protože pod ní leží baterie. Největší překvapení ale čeká v zavazadelníku.

Pod podlahou kufru se nachází tzv. Gigabox, tedy pořádně hluboký odkládací prostor, který doplňuje ještě menší schránka v přední části auta – tzv. frunk. Dohromady tak Puma Gen-E nabídne až 574 litrů objemu, což je ve třídě kompaktních crossoverů v podstatě rekord. Podlahu kufru lze navíc nastavit do dvou různých výšek. Ford nezapomněl ani na servisní stránku: intervaly zůstávají dvouleté, ale bez omezení počtu kilometrů. To v kombinaci s nižší cenou pravidelné údržby znamená, že provoz elektromotoru vyjde citelně levněji než u spalovací verze.

Kabina: komfort a moderní technologie

Testovaný exemplář byl ve výbavě Premium. Palubní desce dominují dva velké displeje a volant s neobvyklým tvarem, který výborně padne do ruky. Prostředí systému SYNC 4 je kompletně lokalizováno do češtiny, hlasové ovládání fungovalo spolehlivě a ovládání je intuitivní. Přes obrazovku lze nastavovat nejen navigaci či osvětlení, ale i nabíjení. Díky mobilní aplikaci pak máte přehled o voze i na dálku.

Použité materiály kombinují imitaci kůže a tvrdší plasty, celek však působí kvalitně a útulně. Sedadla mají dostatečně pevné boční vedení, takže při rychlejším tempu dobře podrží tělo. Podvozek je naladěn tužším způsobem – není to nepohodlné, ale jasně to svádí k užívání si zatáček. Panoramatická střecha s dvojitým sklem ubírá trochu místa nad hlavou, ale posádka si ji pochvalovala.

Řidiče potěší výborný výhled a velká zpětná zrcátka. V noci se naplno ukáže kvalita matrixových LED světlometů, které patří k absolutní špičce. Z parkovacích asistentů zaujal hlavně systém, který při couvání varuje nejen před projíždějícími auty, ale sám přepne kameru na ultraširoký záběr s rozsahem 180°.

Jízdní vlastnosti a dynamika

Na papíře má elektromotor 123 kW (168 koní) a 290 Nm, přičemž pohotovostní hmotnost činí 1563 kg. Parametry možná nevypadají ohromně, ale v reálném provozu naprosto stačí. Z klidu na stovku zrychlí Puma Gen-E za 8 sekund a elektronický omezovač pustí auto na maximálních 160 km/h. Do 80 km/h působí vůz opravdu svižně, poté už dynamika klesá, ale i na dálnici je předjíždění bez problémů.

Řidič má na výběr čtyři jízdní režimy – Normal, Sport, Eco a Slippery. Nejvíce jsem využíval Normal, který dobře kombinuje dynamiku a úspornost. Sport mírně zostří reakce, Eco výrazně šetří energii a omezí rychlost na 105 km/h, přičemž zachovává možnost kick-downu. Poslední režim Slippery se hodí na kluzký povrch, který jsem neměl možnost vyzkoušet.

Spotřeba a dojezd: příjemné překvapení

Podle normy WLTP má Puma Gen-E spotřebovat 13,1–13,5 kWh/100 km. V praxi se mi podařilo jezdit dokonce o něco úsporněji – po týdnu testování jsem skončil na rovných 13 kWh/100 km. Ve městě a na okreskách nebyl problém dostat se pod 10 kWh, dálnice znamenala spotřebu kolem 16–18 kWh. Rekuperace funguje hladce, přechod na klasické brzdy je sotva znatelný.

One-pedal driving mi osobně nevyhovoval, protože bylo obtížné regulovat brzdnou sílu plynule. Ford proto přidal na volič jízdních režimů tlačítko L, které aktivuje maximální rekuperaci a umožní ji jemně dávkovat pedálem akcelerace – velmi praktické řešení. K efektivitě přispívá i adaptivní tempomat. Co se týče dojezdu, ve městě se vůz dostává blízko hranici 500 km, v kombinovaném režimu není problém překonat 300 km. Palubní počítač je spíše konzervativní a ukazuje nižší hodnoty, než jakých jsem skutečně dosahoval.

Nabíjení

Auto jsem nabíjel na různých stanicích i ze zásuvky 220 V a nikdy nenastal problém s kompatibilitou. Maximální nabíjecí výkon činí 100 kW, takže menší baterie je v ideálních podmínkách doplněná za 15–20 minut. Při nabíjení doma je potřeba počítat s nastavením proudu na 16 A – což může být limitující u slabších jističů. Provozní náklady? I bez slevových karet a domácího nabíjení vyšla cena jízdy pod 1 Kč za kilometr.

Shrnutí testu

Ford Puma Gen-E je velmi zdařilý elektromobil. Kombinuje dostatek prostoru s překvapivě velkým zavazadelníkem, solidní jízdní vlastnosti díky tužšímu podvozku, moderní technologie i užitečné asistenty. Spotřeba i dojezd patří mezi silné stránky, stejně jako jednoduchá obsluha a kvalitní aplikace. Cenovka, obzvlášť při aktuálních akčních nabídkách, je příjemným bonusem.

Pokud mají být elektrické vozy budoucností, pak právě takhle povedený crossover, jakým je Ford Puma Gen-E, dává důvod se na tu budoucnost těšit.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY