Elektromobily jsou drahé. To je jeden z hlavních argumentů, který slyšíte, pokud dojde na řeč o problémech elektromobility. A je pravda, že pokud srovnáte běžný spalovací model mainstreamové automobilky s jeho bateriovou variantou, nevychází to pro zelenou budoucnost příliš dobře. Jenže díky elektromobilitě nám tu vzniká zvláštní paradox, protože ceny prémiových aut se instalací baterií příliš nezměnily. Na trhu tak vzniká zcela nová situace, kdy konkurenční modely prémiových a mainstreamových automobilek vlastně stojí stejné peníze a dokonce je tu jedna kategorie, kdy je „prémiovka“ vaší nejlevnější volbou. Pokud totiž toužíte po elektrickém SUV pro sedm lidí, nikdo vám ho neprodá levněji než Mercedes.
EQB vychází technicky z GLB. Základní designové rysy jsou tak shodné. Přiznám se, že elektrická varianta se mi líbí o chloupek víc. Světelná trubice přes celý čumák i zadek vypadají zkrátka dobře a dávají autu modernější vzhled. Vyloženě za fešáka bych ale neoznačil ani jedno. Na EQB (potažmo GLB) je vidět, že jeho design tesala funkce. Je to auto stavěné zevnitř ven se snahou získat co nejvíc místa pro posádku na co nejmenším půdorysu – je to tak zkrátka krabička. Kdyby se auto tolik „nekulatilo“ a svůj utilitární účel přiznalo hranatou karoserií alá „baby-G“, mělo by hned jiný sex appeal.
Jenže podobné auto není o tom, jak vypadá, ale o tom, jak zvládá váš každodenní život. A jelikož jde o rodinné auto, začneme od zadu. Kufr v základu pobere 465 litrů – to ale pouze po roletku, po střechu je to 670 litrů. Po sklopení druhé řady jste na 1620 litrech. V úvodu jsem zmínil, že jde o sedmimístné SUV. Po vyklopení třetí řady se kufr zredukuje na přibližně 130 litrů. Objevuje se tu tak stejný problém, jako u všech SUV se třemi řadami sedadel – musíte volit, jestli budete převážet hodně lidí nebo hodně nákladu.
Třetí řada ale stejně bude sloužit pravděpodobně jen nouzově. Ona beztak neposkytuje příliš prostoru a i výrobce uvádí, že ji mohou využívat lidé s výškou do 166 cm (zvláště konkrétní údaj). Potěší ale, že i v poslední řadě jsou držáky na pití a USB konektory. Oboje sedačky taky mají ISO fix.
Ve druhé řadě je pak místa spousta i pro dospělého, líbí se mi velké prosklení včetně vlastního střešního okna. Je zvláštní, že Mercedes nešel cestou jedné velké skleněné plochy. Sedačky jsou komfortní, dají se polohovat i posouvat a sklápějí se 40:20:40. Prostě šikovné rodinné auto. Jen by se mi líbilo, kdyby zde bylo víc než jen jedna USB zdířka.
Palubní deska je klasika moderních Mercedesů. Vévodí ji dlouhý dvojdisplej, na kterém běží infotainment MBUX, který funguje skvěle. Je logický, svižný,a především má dobře odladěné hlasové ovládání – dokonce bych řekl, že možná to nejlepší na trhu. Z počátku vám bude připadat zvláštní na auto mluvit, ale když přijdete na to, kolik se toho dá obsloužit hlasem, zvyknete si. Osobně beru hlasové ovládání jako takovou cestu ze slepé uličky celodotykových systémů, proto doufám, že se bude stále vyvíjet. Zdlouhavé patlání po displeji jen odvádí pozornost od řízení a přiznejme si to – tlačítka už se asi nevrátí, protože jedna skleněná plocha je zkrátka levnější. EQB má naštěstí ale i tlačítek ještě dostatek a teplený komfort nebo média můžete ovládat hezky postaru fyzicky. Interiér je tak ideálním mixem moderních chytrých řešení a příjemné ergonomie. Trávit v autě čas je tak skutečně příjemné. To ještě podporují kvalitní materiály a skvělé zpracování. Velice dobré jsou taky sedačky. Na první posazení působí tvrdě, ale ani při dlouhé jízdě neunavují. Fandům moderních technologií udělá radost taky mobilní aplikace Mercedes Me, skrze kterou máte auto neustále pod kontrolou. Můžete sledovat jeho polohu či stav baterie, spouštět nabíjení, auto si vychladit, vyhřát, nebo ho na dálku odemknout i nastartovat.
Varianta, kterou jsem dostal do testu, bude dle mého asi nejpopulárnější. Jde o střední výkonovou verzi s pohonem všech kol. Ten zajišťuje dvojice elektromotorů o celkovém výkonu 168 kW a 390 Nm. Kvůli baterii se hmotnost vyšplhala až na 2.1 tuny, nečekejte tedy žádného sprintera. Na stovku se dostane za 8 sekund, z bot vás tedy zrovna nevyzuje, ale pro podobné auto to stačí. U rodinných aut je stejně hodnota zrychlení na sto irelevantní, daleko víc záleží na pružnosti a ta je díky okamžitým reakcím elektromotorů vynikající. Díky nim je taky uvnitř ticho, nemusíte se potýkat s vibracemi, řazením, při věčném popojíždění vás nemusí trápit opakované starty, jízdy na krátké vzdálenosti, nebo častý „studený“ provoz motoru. Vlastně bych řekl, že elektromobil je pro rodinné auto ideální – samozřejmě pokud vás neomezuje dojezd a máte kde nabíjet.
Když už jsme u dojezdu, tak o dodávání energie se stará baterie o využitelné kapacitě 66.5 kWh. To se zdá při rozměrech a hmotnosti EQB jako poměrně skromná velikost, ale Mercedesu se podařilo dosáhnout slušné efektivity. Při venkovních 27 stupních si tachometrových 140 na dálnici řeklo o 20.6 kWh/100 km – tedy lehce přes 320 dálničních kilometrů. Když jsem dálnice vynechal, klesla spotřeba na 16.6 kWh. Testovací týden jsem bez nějakého omezování uzavřel těsně pod 19 kWh. To vlastně vůbec není zlé. QEB jsem testoval už v zimě a tam se spotřeba pohybovala někde kolem 24 kWh. Pokud jde o to, jak dlouho vás auto zdrží, pokud vám baterie dojde, papírové hodnoty moc optimismu nenabízí. Maximální dobíjecí výkon je totiž jen 100 kW, což je dnes při nejlepším průměrné. Je ale potřeba si uvědomit jednu zásadní věc – nejvyšší výkon není vůbec důležitý. Dnes se spousta výrobců chlubí neuvěřitelnými dobíjecími maximy, ale mnohem důležitější je křivka dobíjení. K čemu vám je maximum 250 kW, když ho auto zvládne jen mezi 3-6 procenty? Mercedes sice nabízí „jen“ 100 kW, ale nabíjecí křivka je až neuvěřitelně plochá. Ještě na 80 % dokáže držet téměř 80 kW. Oněch obligátních 80 % tedy doplníte během půl hodinky. Dobíjení navíc usnadní karta Marcedes Me Charge, která vám zpřístupní 250.000 nabíječek po celé Evropě. Už tedy žádné čipy ani registrace. Jednodušší už to být nemůže.
Merces-Benz EQB je mi sympatický svojí náturou. Je to auto, které si na nic nehraje, a přesně ví, kde je jeho místo. Celé je postavené kolem funkce, a podvozek přesně odpovídá rodinnému kočáru. Poskytuje vynikající komfort, je stabilní a za každé situace klidný. Testované auto ani nebláznilo s nesmyslnými velikostmi ráfků. Kola tak mají dostatečně vysokou gumu, která požere krátké nerovnosti. Úroveň pohodlí je zkrátka fantastická a to auto ani není vybaveno adaptivními tlumiči. Odhlučnění je stejně dobré, jde tak o vynikajícího společníka na rodinné cestování. EQB je uvolněné, nenucené a většinu času ho kolem sebe ani nevnímáte. Snad jedinou slabší stránkou jsou brzdy. Na nich je cítit, že se s velkou hmotností perou a je potřeba na ně být trochu důslednější. Kolem a kolem ale bez mučení přiznám, že mi elektrická varianta přirostla k srdci víc než ty spalovací. Vynikající praktičnost je zachována beze změn, navíc je tu ale ta kultivovanost a ticho vycházející z bateriového pohonu, které z auta dělají ještě pohodovější rodinné auto.
Ceny startují na 1.393.920 za verzi 250, testovaná 300 4Matic začíná na 1.483.460. To nás vrací na začátek, kde jsem nakousl ceny. To, že jsou elektromobily drahé, je jeden úhel pohledu. Dá se na to ale taky dívat tak, že elektromobily hlavně mění zaběhlá pravidla. Dlouhou dobu byl trh rozdělený na lowcostové, mainstreamové a prémiové značky. Jenže baterky nám tenhle systém pěkně zamíchaly. Vezměme si cenu kolem 1.5 milionu. Můžete za to mít Hyundai INOIQ 5 – Hyundai dlouhodobě patří mezi dostupné vozy. Můžete za to mít Škodu Enyaq – a Škoda je zcela typický mainstream. Zároveň ale za to můžete mít EQB 300 – a kdo je klasičtějším představitelem prémie než Mercedes? Za jedny peníze tak nyní můžete vybírat ze značek, které by doteď v úzkém výběru asi nesoutěžily. Vzniká nám tu tak jistý „bateriový paradox“ kdy ne-prémiové značky masivně zdražují, ty prémiové nikoliv a stojí proti sobě výrobci, kteří by si zákazníky vzájemně nikdy nekradli. Jsem zvědavý, co to z dlouhodobého hlediska udělá s trhem … Nicméně to je jen taková myšlenka na závěr. Auta jako takového se to netýká.
Plusy
– Praktický interiér
– Komfort
– Slušný dojezd
Mínusy
– Slabší brzdy
Last modified: 28. 8. 2023